Igazán
sűrű és izgalmas, programokban és tennivalókban bővelkedő egy hetet
töltöttünk el kolléganőmmel, mivel 12 gyerkőc számára tartottunk múzeumi
tábort.
Immár második alkalommal szerveztem egy hetes
tábort, két éve azért, mert egy TÁMOP pályázatban vállaltuk, idén pedig
mert volt rá igény. Minden nap 9.00-től 16.00-ig tartottunk
foglalkozásokat a különböző helyekről érkezett, kissé eltérő korcsoportú
gyerekek számára. Két elsős, nyolc 10-12 éves és két 14 éves igényeit
kellett összehangolnom és élvezetes egy hetet kitalálnom.
A
tábor programjainak összeállításakor a tudományágat, azaz az
orvostörténetet igyekeztem minél több szempontból megközelíteni és
megismertetni a résztvevőkkel, így a tematika mind az állandó, mind az
időszaki kiállításhoz kapcsolódott, illetve tágabb értelemben a
közegészségügy, mentéstörténet, gyógyszerészettörténet, életmódtörténet,
egészséges életmód is külön terítékre került.
Szükségesnek
tartottam, hogy a tábor ideje alatt mindenképpen legyen tárlatvezetés, a
kiállítások játékos feldolgozása, kellettek kézműves feladatok,
kellett, hogy legyen ügyességi feladat, valamilyen versengés,
jövős-menős elfoglaltság is, nehogy azt érezzék a gyerekek, hogy arról
szólt az egy hét, hogy bent ültek egy zárt térben és iskolai jellegű
programokon kellett részt venniük.
Voltak olyan feladatok,
programok, amelyeket mindenképp végigcsináltunk, mert nagyon hasznosnak
és szórakoztatónak tartottam (origamizás, saját készítésű fagyi
joghurtból és gyümölcsből – egészséges táplálkozás; offer és
amulett/breverl készítése – népi gyógyászat és az alkimisták;
gipszfigurák festése és filckitűzők varrása – kardiológia időszaki
kiállítás; fejtörők és rejtvények – anatómia és ált. orvostörténet;
képrejtvény és alaprajzolvasás – életmódtörténet; pestisálarc készítése –
járványtan és betegségek témakörben), de voltak olyan feladatok, amiket
általában időhiány miatt nem tudtunk megcsinálni, mint a 16-17. századi
színezők, kiállításokhoz kapcsolódó feladatlapok, kivágós-hajtogatós
feladatok, stb.
Ezalatt az egy hét alatt nem mindennapi helyekre
és helyszínekre juthattak el a gyerekek: bekukucskálhattak a restaurátor
műhelybe, a titkos és elzárt múzeumi terekbe, az országos
mentésirányító központba és különböző mentőautókba (OMSZ és Kresz Géza
Mentőmúzeum), levéltári raktárakba és digitalizáló műhelyekbe (BFL), egy
közel 100 éves palota egykori termeibe és szobáiba (Semmelweis
Orvostörténeti Könyvtár), stb. A kellő mozgást pedig biztosítottuk
azzal, hogy minden nap elmentünk játszótérre, vagy megmásztuk a
Várhegyet.
Szerencsére negatív élmény, rossz extrém
eset nem esett meg velünk, csak sok-sok jó élmény. Egy apró momentumot
említenék meg a sokból, mert ez olyan kedves volt: mikor megkérdezték
tőlük a Magyar Nemzeti Galériában, hogy melyik múzeumban is táboroznak,
az egyik 9 éves kisfiú (aki amúgy kissé koncentrációzavaros) azt
válaszolta, hogy a Szívdobbanás Múzeumban (ez az időszaki kiállításunk
címe)! Ez igazán jól esett! Mert a sok-sok modern és régi dizánj,
műtárgy, technika mögött azért meglátta és megjegyezte a lényeget,
holott neki az orvostörténelem még nehezen megközelíthető tudomány.
Egy fiúcska pedig azt írta a vendégkönyvbe, hogy „Annyit tanultam itt öt nap alatt, mint egész nyár alatt. Jó volt a tábor!"
|
A BTM előtt már szétesett a társaság és a fele átváltozott zombivá |
|
Pihenő és külső folyadékpótlás |
|
Arany Sas Patikamúzeum albarellói |
|
Arany Sas Patikamúzeum albarellói |
|
Gyártjuk a breverlt |
|
Majdnem kész a breverl (amulett) |
|
Csontváry vizsgálata a lehető legközelebbről |
|
A Galériában hűsölünk és ismerkedünk a legnagyobbakkal |
|
Öregségi szimulátor |
|
Eszetlen csoportkép
|
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése